072 8888 787 | 06 1507 7551 | 06 1609 8067

Continue ‘online’

In het snelle informatietijdperk waarin we leven zijn computers, tablets en smartphones niet meer weg te denken. in de laatste 30 jaar is ons leven ingrijpend veranderd. Een werkplek zonder computer is nauwelijks denkbaar. Op elk moment van de dag moeten (of kunnen) we beschikbaar zijn voor communicatie met anderen, vaak tegelijkertijd en via verschillende media.

Toename van klachten

Door de toename van computergebruik, digitalisering van informatiestromen en protocollen en internet als bron van informatie, zit bijna elk mens per dag wel een aantal uren achter een beeldscherm. Het aantal mensen met hoofdpijn, nek- en schouderklachten, RSI, frozen shoulder en vage rugklachten door te lang in een verkeerde houding en zonder voldoende compensatie door beweging, is enorm toegenomen. Een slechte doorbloeding naar de hersenen door lang in een verkrampte houding zitten, kan naast bovengenoemde klachten tal van andere problemen opleveren, zoals concentratieproblemen, irritatie, stemmingswisselingen, gevoelige ogen, afnemend gezichtsvermogen e.a.

Stress

Het continu bereikbaar zijn en de doorlopende communicatie met anderen leidt ertoe dat we nauwelijks een moment van de dag in rust en alleen met onszelf kunnen doorbrengen. Ons systeem draait overuren door al deze doorlopende prikkels. We nemen steeds minder tijd voor onszelf, tijd om te ‘zijn’, om ‘niets te doen’, om werkelijk te ontspannen (onze zintuigen een vakantie te geven van de overdaad aan prikkels). En dan zijn er nog veel meer andere stressfactoren, zoals:

  • Werkgerelateerd: werkdruk, onzekerheid mbt je baan, veranderingen, bezuinigingen, reorganisaties, crisis.
  • Persoonlijke omstandigheden zoals: het verlies van een dierbare, de plotselinge confrontatie met een ernstige ziekte, een ongeluk, scheiding, de geboorte van een kind, een verhuizing…. Tegenwoordig moeten we dit tussen alle hectiek in ons leven een plaats geven!
  • Vrije tijd: ons sociale leven en onze activiteiten moeten steeds meer gepland worden. Heb je kinderen dan is het al een logistiek hoogstandje wanneer je iedereen ‘sochtends op tijd de deur uit hebt, brengt en haalt van school, naschoolse opvang, sport, sleep-overs bij vriendjes of andere activiteiten, en ‘s-avonds iedereen weer op tijd (voor het avondeten?) binnen hebt.
  • De voeding die we tot ons nemen: is deze werkelijk voedend voor ons lichaam, of is het gewoon vulling? Neem je de tijd voor een voedzame maaltijd die met aandacht is bereid, of werk je dagelijks staande in de keuken of zittend voor je tv / computer met smartphone in de hand je magnetronmaaltijd naar binnen?

En met betrekking tot de magnetron: misschien vind je dit artikel interessant, over de invloed van in de magnetron bereid voedsel op je gezondheid.

Wat kun je zelf doen om (het effect van) stress te verminderen?

  • Zo ongeveer iedereen is het erover eens dat rustige momenten inbouwen belangrijk is. Het liefst elke dag. Even tijd voor jezelf. Hobbymoment of ontspannen op de bank met een boekje. Of muziek. Of gewoon niks. Langs de zee slenteren.
  • Daarnaast wordt beweging aanbevolen. Sommige mensen sporten het liefst de stress uit hun systeem, anderen trekken er liever op uit de natuur in. Je kunt natuurlijk ook voor een rustige variant van sport kiezen zoals yoga, tai-chi of qigong.
  • Gezonde voeding en voldoende slaap. Het klinkt zo betweterig, maar met aandacht (dus rustig) eten maakt dat je het eten beter verteert. En gezonde voeding: dat is een no-brainer. Verder is de slaapperiode de tijd van reparatie en regeneratie van je lijf.
  • Probeer 1 ding tegelijk te doen in plaats van te multi-tasken. Met aandacht. Dat geeft rust in je systeem.
  • Laat de telefoon en de TV eens buiten je slaapkamer.
  • Ga niet te vaak over je grenzen. Sommige mensen zijn hier heel goed in, en het lijkt alsof ze altijd maar door kunnen gaan. Toch zijn dit juist de mensen die het grootste risico lopen op een burn-out.
  • Neem een ontspannende massage.
  • Knuffelen. Dat maakt het gelukshormoon aan, waardoor je weer beter bent opgewassen tegen stress.
  • Er valt nog veel meer te bedenken natuurlijk.

Tip: onze anti-stress massage is er op gericht om de effecten van stress op lichaam en geest te verminderen en om weer balans te brengen in je systeem.

eget sem, nunc sit id, venenatis libero